Saturday, May 15, 2010

PERPISAHAN INI.....

Sesungguhnya bukan mudah untuk melupakan sesuatu...bukan mudah untuk membuang jauh insan yang pernah hadir dalam hidup kita...walaupun hanya seketika namun tetap meninggalkan sekelumit kenangan. Mungkin masa akan berlalu namun kenangan tetap akan hadir...dan seringkali hadirnya memori itu pasti disulami rindu, yang akan mengusik ketenangan jiwa...


Namun sebagai manusia kita juga perlu menerima hakikat bahawa kehidupan ini tidak selalunya seindah seperti yang diimpikan...sesungguhnya mereka yang selalu mendapat kebahagiaan dalam hidup bukanlah mereka yang selalu mendapat yang terbaik dalam hidup mereka tetapi mereka sebenarnya menjadikan setiap yang hal yang hadir dalam hidup mereka itu sesuatu yang baik..


Hidup ini terlalu singkat untuk kita habisi dengan ratapan dan penyesalan...terlalu pendek untuk kita tamatkan dengan kedukaan yang berpanjangan...kerana duka itu sesuatu yang mesti mengiringi setiap kebahagiaan...tanyalah manusia mana pun..siapakah yang tidak pernah mengalami kedukaan di sepanjang kehidupannya?? 


Kini aku mengerti...kelukaan dan kedukaan yang suatu masa dulu itu adalah penawar yang sangat mujarab untuk ku pada masa kini...menjadikan aku lebih tabah dan kuat...mengajar aku tentang erti kehidupan sebenar menjadikan aku seorang yang sangat bersemangat untuk menghadapi hari-hari seterusnya dalam hidupku...Tiada lagi duka di hati...akan aku hiasi wajah ku ini dengan sejuta keriangan dan kesyukuran kerana telah diberikan kesempatan untuk mengecap kebahagiaan walau pun hanya seketika. Pernah merasa memiliki dan dimiliki walau hanya sekejap cuma.


Oleh itu...pada mereka yang sedang berduka dan terluka...jangan dibiarkan diri terus dibelenggu awan gelap...carilah mentarimu...pohonlah pada Allah agar dipermudahkan dalam pencarian itu...Semoga suatu hari nanti akan kau mengerti sebagaimana aku mengerti akan kehidupan ini...