Friday, June 11, 2010

Perasaan Menjadi Seorang NENDA (NENek muDA)



Hari ini aku sangat bahagia...bahagia kerana dapat melihat gambar cucu-cucuku yang di kirim melalui MMS oleh anak menantuku. Semacam ada satu perasaan yang tak dapat aku gambarkan....antara suka dan sedih bercampur rindu menjadikan aku sebak.....satu keadaan yang tak dapat aku ungkapkan dengan perkataan....
Amira Raihana& Amira Aleesya....kedua-dua insan kecil ini yang menjadikan aku kuat dan bersemangat untuk terus berjuang....berjuang untuk mendapatkan kehidupan yang lebih bahagia dan penuh dengan ketenangan....Andainya cinta tidak di takdirkan untuk ku....aku redha untuk terus mengharungi kehidupan ini berbekalkan semangat dan kasih sayang yang tidak berbelah bahagi untuk anak-anak dan cucu-cucu ku ini.
Aku tahu dalam hidup ini kita hanya mampu merancang dan TUHAN yang menentukan............
Aku juga akur bahawa setiap percintaan tidak semestinya berakhir dengan penyatuan......kadangkala kita hanya di pertemukan....berjumpa...berkenal...bermesra dan akhirnya berpisah.....begitulah lumrahnya kehidupan ini......aku terkenang pada kata-kata seorang teman....Hidup kita ini boleh di ibaratkan pergi sekolah....hari-hari kita belajar dan menimba ilmu....dan bila kita di uji dengan dugaan itulah dia peperiksaan dalam hidup kita.....andai kita cukup ilmu...akan luluslah dengan cemerlang....dan begitu jugalah sebaliknya.....
Besok usia ku menjangkau 44 tahun......satu angka yang unik....tua atau muda....hanyalah mereka yang melihat dapat menilai....tapi bagi aku....44 tahun satu usia yang matang...bukan lagi seperti anak hingusan....dan dalam usia 44 tahun ini aku bahagia kerana memiliki 5 orang anak lelaki yang sangat menyayangi aku...yang sanggup bersama-sama dengan ku dalam suka dan duka....Tuhan hadiahkan aku seorang menantu yang sangat baik...sangat rapat dengan ku dan Tuhan anugerahkan lagi aku 2 butir permata iaitu cucu-cucuku yang sangat-sangat comel....apa lagi yang kurang dalam hidupku.....??? Aku kaya dengan kasih sayang dan perhatian dari anak-anak, menantu dan cucu-cucuku....
Aku mampu tersenyum menatap wajah-wajah comel cucu-cucuku dan aku dapat ketawa mendengarkan gelagat mereka dari menantu dan anakku. Sesungguhnya aku amat bersyukur kerana Tuhan memberikan aku anugerah yang amat indah....kehidupan yang dikelilingi oleh kasih sayang dari anak-anak dan cucu-cucuku.
TUHAN.....Terima kasih atas anugerah ini. Syukur alhamdulillah....KAU mengurniakan aku satu kehidupan yang sangat bermakna.....yang tidak mungkin dapat di kecapi oleh semua orang di usia sepertiku ini.....Berilah aku keberkatan dalam hidup ini agar aku dapat bersama-sama dengan mereka lebih lama lagi.