Wednesday, June 16, 2010

365 hari d perantauan...

15 Jun 2010 genap setahun aku meninggalkan bumi kelahiranku Sabah dan berhijrah ke Melaka untuk memulakan hidup dalam suasana yang baru. Terlalu banyak pahit manis yang telah aku lalui. Bermacam ragam tingkah manusia telah aku temui...dari yang manis seperti gula hinggalah yang pahit seperti hempedu. Ada ketika nya aku seakan tak terdaya untuk meneruskan langkah dan ada ketikanya aku terlalu teruja untuk terus berusaha.
Masa terus berjalan, sedar atau tidak, suka atau tidak, usia kita juga kian bertambah dari hari ke hari. Inilah ketentuan yang tertulis untuk kita sebagai makhluk yang dicipta olehNya. Masa yang beredar terlalu pantas....sekejap saja hari ini akan menjadi hari semalam. Kini usia ku juga sudah menjangkau ke angka 44 tahun. Terasa juga diri sudah semakin tua. Walau ada segelintir teman-teman yang masih mengatakan wajah ku masih belum mendahului usia namun aku tetap sematkan dalam hati dan minda yang aku sudah semakin matang. Bukan lagi anak remaja yang rapuh, cengeng dan kalut tapi sudah menjadi seorang wanita yang tegas, berpendirian dan berani.
Benar ada orang mengatakan AGE IS JUST A NUMBER....Umur hanya sekadar angka..tapi dengan bertambahnya angka itu jugalah menunjukkan kita sudah semakin hampir ke garisan penamat. Garis tetua juga sudah semakin ketara di wajah. Setiap garis tetua mewakili setiap pengalaman hidup yang kita lalui. Memang tiada siapa yang akan kekal selamanya...setiap yang hidup pasti akan mati...setiap yang muda pasti akan menjadi tua....tapi aku mahu menjadi tua dalam keadaan yang bahagia, menghadapi hari kematian dengan penuh keimanan dan ketenangan. Aku ingin kongsikan sedikit tips untuk menghadapi hidup dengan lebih bahagia dan tenang. Aku selalu melakukannya di saat aku tengah berehat, tenggelam dalam beban kerja, sewaktu dilanda masalah dan sewaktu aku tengah tiada mood. Berikut adalah tips ringkas yang selalu aku lakukan :

Menarik nafas panjang-panjang dan menghembuskannya
Berzikir
Listen to a good music
Make a good joke, or listen to a good one
Melamun (this is the best one!)
Bersiar-siar dan melihat pemandangan indah
Minum teh (lagi sedap kalau dapat di letakkan hirisan lemon & sesudu madu) atau makan coklat.
Selalu senyum & berfikiran terbuka
Do a simple stretching
Mengimbau kembali fokus dan semangatku
Membaca novel dan buku motivasi diri
"Berbual-bual" dengan kucing-kucing kesayanganku
Begitulah caranya aku merawat minda dan jiwaku di saat-saat emosi ku tidak tenang. Semoga tips yang aku kongsikan ini dapat memberikan sedikit ketenangan kepada jiwa-jiwa yang sedang bergolak. Ketahuilah juga bahawa Tuhan tidak akan memberikan kita masalah di luar batas kemampuan kita. Kita perlu hati yang lapang dan fikiran yang jernih dan positif agar setiap masalah dapat kita hadapi dengan tenang. Semoga tips ini dapat menjadikan kita lebih bersemangat dalam mengharungi hari-hari yang mendatang.