Friday, February 17, 2012

RUMAH TERBALIK.....biar betul....Daya tarikan baru untuk pelancong ke Sabah.

Aku nak kongsi sedikit cerita tentang satu daya tarikan baru untuk pelancong yang datang bercuti di Sabah, khasnya di Kota Kinabalu. Di Kg Telibong, Tamparuli yang terletak lebih kurang 20 - 40 minit jika memandu dari Bandaraya Kota Kinabalu. Satu lagi tarikan pelancong yang popular buat masa nih. oh yah.....bayaran sebanyak RM10 utk dewasa (pemegang My Card) dan RM 18 untuk pelancong asing d kenakan pada pelawat yang nak mengambil gambar dan melawat rumah yang unik ini. Memang unikkan...??? Pembinaan rumah yang unik ini mengambil masa hampir 6 bulan untuk menyiapkan semuanya termasuk bumbung, dinding, lantai yang membuatkannya tergantung (terbalik).
Rumah Terbalik ni Mr Alexander Yee yang punya.....
macam dialog dlm filem Ahmad Albab lah pulak...
Mr Alexander Yee, seorang pemilik firma binaan selain mengusahakan rumah penginapan untuk pelancong , beliau telah membelanjakan hampir setengah juta ringgit bagi membina rumah terbalik ini yang terletak di Kampung Bantayan-Telibong, Tamparuli, Tuaran.
Kata Mr Yee lagi, rumah terbalik ini dibina dengan membawa maksud, "jika kita terus mengekploitasikan sumber semulajadi secara berterusan, lambat laun kita akan melihat dunia 'terbalik' (musnah)". Bagus gak teori dia nih kan......mabelesssss.........








Tadaaaa....akhirnya sampai gak aku ke sini
 Rumah terbalik ini dilengkapi dengan ruang tamu, bilik mandi, ruang makan dan dapur yang menampilkan ciri-ciri tradisional orang Sabah. Kesemua barangan seperti peti sejuk, meja makan, mesin jahit, perhiasan dalaman juga diletakkan secara terbalik. Termasuklah kereta kancil yang terdapat di halaman rumah tersebut.
Di sini aku attachkan gambar-gambar mengenai RUMAH TERBALIK tu..... jangan sampai otak dan mata kita jadi terbalik melihat dan memikirkannya.
Semoga kewujudan Rumah Terbalik ini akan menambahkan lagi keunikan yang ada di Malaysia, khususnya d Sabah Negeri D Bawah Bayu.
SO PROUD 2 B A SABAHAN......