Monday, March 5, 2012

Mee Rojak Daging


Aku nih seorang peminat tegar mee rojak.  Terutama mee rojak KK (Kota Kinabalu daaa).  Mee rojak KK nih totally lain dari mee rojak mamak.  Dah berapa kali aku cuba makan mee rojak mamak untuk menyamakan rasa dia tapi tetap tak sama.  Mee rojak KK nih ada dua jenis, satu mee rojak daging dan satu mee rojak ayam.  Mee rojak nih merupakan makanan favorite aku sejak kecil lagi.  Aku masih teringat sewaktu aku berumur 8 atau 9 tahun, aku selalu makan mee rojak yang dijual di pasar yang berdekatan dengan rumah ku.  Aku sanggup pergi ke pasar tu bersendirian dan berjalan kaki (yer laa.....tak akan aku nak drive keta plak) hanya semata-mata nak membeli mee rojak.  Waktu tu harga mee rojak hanya 10 sen sepinggan.  Memang sangat-sangat sedap rasanya.  Dulu arwah mak aku juga ada menjual mee rojak di kedai makan kepunyaan kami.  Aku selalu membantu pekerja-pekerja kedai makan untuk mengisar kacang tanah menggunakan mesin kisar tangan.  Aroma kacang yang sangat wangi akan terhidu apabila kacang dikisar halus dan mengeluarkan minyak.
Pernah beberapa kali aku mencuba resepi untuk membuat rojak sama seperti yang selalu aku makan dulu tapi hingga kini aku tak pernah menemui rasa yang sama macam mee rojak yang babu joyah (nama makcik penjual rojak)  tu buat dan yang arwah mak aku buat.
Mee rojak nih simple jer bahan-bahannya.  Mee kuning yang di celur dengan kuah sup, kemudian diletakkan hirisan daging lembu atau daging ayam yang telah dihiris nipis. Daging atau ayam itu hendaklah di rebus terlebih dahulu mengunakan rempah sup. Kemudian diletakkan telur yang telah di rebus, timun yang di hiris halus, taugeh yang telah dicelur dan tauhu goreng.  Sedapnya mee rojak ini terletak pada kekuatan sambal kacangnya.  Cara memasak sambal kacang mee rojak ini tak sama dengan cara kita memasak sambal kacang untuk dimakan dengan nasi impit tu.  Kuah sambal kacang yang wangi, lemak, manis dan pedas dicurah ke atas mee dan rencah-rencahnya tadi.  Dihidangkan juga bersama semangkuk kuah sup yang ditaburkan dengan hirisan daun sup dan bawang goreng untuk dimakan bersama mee rojak nih.  Memang sedap.....I tell u.....kecur air liur aku tau....so bila datang berkunjung ke Sabah terutamanya Kota Kinabalu, jangan lupa try MEE ROJAK wokeyyyyy....