Monday, July 30, 2012

Khasiat Biji Selasih

Assalamualaikum....kita berjumpa lagi.....lama juga aku menyepikan diri.  Bukan apa...kesibukan benar2 membuatkan aku x cukup masa nak menulis untuk blog aku nih.....yer laa tu...banyak jer alasan kan.....hehehe.....
O.k hari nih aku nak bercerita pasal Biji Selasih....aku kadang asyik terkonpius nak sebut Biji Selasih ker atau Biji Sawi....hehehe.....korang tahukan biji selasih tu macamana...?? Alaaa...yang macam bijan hitam tu tapi bila d rendam dia akan kembang macam telur katak......
Nak kongsi dengan korang khasiat biji selasih nih.
1. Dapat mengurangkan panas badan.
2. Ia berkhasiat untuk menguatkan organ hati.
3  Merawat insomnia (penyakit susah untuk tidur).
4. Menenangkah fikiran yang secara tidak langsung dapat mengurangkan keadaan gelisah dan gagap.
5. Dapat membantu mengatasi masalah gangguan pencernaan seperti sembelit.
6. Dapat mengurangkan masalah sakit kepala, sakit gigi dan sakit perut.
7. Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan  cairan berlebihan pada vagina.

Biji selasih digunakan untuk merawat sembelit dan heartburn. Selain itu biji selasih ada khasiat lain, seperti minyaknya boleh digunakan sebagai bahan aroma terapi dan minyak wangi. Biji selasih juga boleh merawat pelbagai penyakit. Di CHina, biji selasih digunakan untuk merawat penyakit jangkitan, sakit perut, gigitan serangga, penawar demam, selera makan, membantu penghadaman, jantung, batuk dan mengurangkan panas demam.
Biji selasih boleh dimakan bila masa sahaja tetapi bijinya perlu direndam dalam air. Waktu terbaik untuk mengambilnya ialah sebelum tidur. Biji selasih berkesan sebagai antibiotik memusnahkan bakteria. Ia membantu menyah toksik dari dalam badan melalui darah dengan itu ia membersihkan darah. Pada waktu malam semasa kita tidur, ia bertindak sebagai pencuci mengeluarkan kesemua toksin dari darah dan pada esok paginya toksin dikeluarkan. Rasa kembong akan hilang dan anda akan rasa segar semula.

Sutter Gould Medical Foundation menyatakan biji selasih boleh mengawal gula dalam darah bagi pesakit kencing manis Type 2. Biji selasih dikatakan dapat membantu mengurangkan berat badan. Sifat selaput gelatin biji selasih yang telah direndam digunakan sebagai bahan dalam minuman dan ia mengenyangkan, yang boleh menyebabkan kehilangan selera makan jika diambil sebelum waktu makan.

Resipi mudah yang aku nak kongsikan dengan korang semua nih menggunakan biji selasih.  Resepinya mudah jer iaitu : 

Sirap Bandung Selasih Terbaik
Bahan2nya :
½ cawan sirap ros/sirap grenadine
½ gelas susu cair
1 gelas soda aiskrim
½ cawan selasih
1 cawan cincau
 Kiub ais secukupnya

Cara-cara menyediakannya :
1. Rendam biji selasih hingga kembang setaman
2. Cincau d potong comel-comel
3. Campur semua bahan dan kacau sebati
4. Masukkan ice kiub, hiaskan dalam gelas berkaki yang seksi dan bolehlah d hidangkan.