Wednesday, March 17, 2010

Apalah ada pada wajah yang cantik andainya......


Hari ini aku ingin bercerita tentang sikap dan perangai manusia.....Tuhan jadikan kita dari segumpal tanah...hakikatnya semua serupa....ada mata, hidung, mulut, telinga, 2 tangan, 2 kaki.....tapi mengapa punya sikap dan perangai yang berbeza-beza.....
Ada yang terpelajar....menuntut ilmu sampai menara gading....tapi tidak beradat sopan...suka menyakitkan hati orang lain dengan kata-kata yang berbisa....menganggap dirinya lebih sempurna dan makanya dia menjadi angkuh dan ego...memandang orang dengan sebelah mata.....

Entahlah....aku kurang minat dan memang akan menjauhkan diri dari orang-orang yang sebegini. Mereka selalu menganggap mereka yang terbaik dan boleh dengan sewenang-wenangnya memperlekehkan orang lain....

Bagi aku...bukanlah wajah yang cantik seperti bidadari atau ilmu yang menggunung tinggi jadi ukuran....tapi budi bahasa...adat sopan....ada seorang cleaner di jabatan tempat aku bekerja, setiap pagi bila saja dia melihat aku...dia akan menyapa aku dengan ucapan Selamat Pagi...atau assalamualaikum....kadang aku belum sempat menyapa dia...dia yang dulu menyapa aku...dengan senyumannya yang manis...dengan wajah yang ceria...aku sangat terharu pada makcik nih...dia tak berpelajaran tinggi...tapi dia kaya dengan budi bahasa. Walau aku tak berapa mengenali dia tapi sapaannya saban pagi membuatkan aku rasa selesa dan di hargai....

Berbanding dengan beberapa staff kat jabatan tempat aku bekerja yang hanya merenung dengan wajah yang sinis setiap kali aku tersenyum dan menyapa mereka. Namun aku sangat kagum pada seorang pegawai yang berjawatan tinggi kat jabatan aku tu.....dah lah di kurniakan dengan wajah yang manis, redup tatapan matanya, sangat mesra sikapnya dan bijak orangnya. Bila kita berurusan dengannya, kita akan berasa sangat selesa dan rasa hormatku terhadap dia semakin tinggi.....

Aku selalu tertanya-tanya...kenapa manusia suka bersikap sombong, benci dan irihati sesama manusia.....suka bila melihat orang lain dilanda kesusahan...sakit hati bila melihat orang lain bahagia....setahu aku Tuhan tidak pernah menjadikan umatnya untuk saling bermusuhan dan membenci antara satu sama lain...

Apalah gunanya wajah yang jelita, harta yang berjuta andai hati tak ikhlas berkata.....Bukan harta jadi ukurannya....tapi budi bahasa menjadi ingatan....biarlah kita tidak berharta....asalkan hati kita mulia.....