Wednesday, August 25, 2010

Puding Roti Mangga

Tengah relax-relax kat rumah tetiba datang plak rajin aku nak menyediakan juadah untuk berbuka puasa esok petang.  Masa lunch hour tengahari tadi aku singgah jap ke Mydin dan beli serbuk dadih buah-buahan perisa mangga.  Kepada sesiapa yang nak cuba resepi puding nih silakan.

Puding Roti Mangga
Bahan-bahannya :
Serbuk dadih buah-buahan perisa mangga (terserah perisa apa yang digemari)
1 tin susu cair
2 Liter air
100 gm gula pasir
6 keping roti gardenia
buah-buahan untuk hiasan

Cara membuatnya :
Masak air di atas api yang sederhana, campurkan gula, susu cair dan bila mendidih, matikan api dan curahkan serbuk dadih dan roti gardenia yang telah di potong kecil (ikut suka hati).  Kemudian tuangkan kedalam bekas untuk disejukkan.  Bole la di hias ikut kesukaan memasing.  Dalam fridge aku jumpa buah anggur yang aku beli semalam.  Anggur itu aku belah dua, buang biji dan hiaskan ke atas puding tu.  Sejukkan dalam fridge.  Sedap dimakan sebagai sajian berbuka puasa.

Puding Roti Mangga