Wednesday, September 1, 2010

Mee Rebus Special

Kalau orang tanya...antara mee dengan nasi... yang mana satu aku paling minat....?? Jawabku ialah mee...aku memang sangat gemar makan mee...samada mee goreng, mee rebus, mee bandung, mee hailam atau apa jenis mee. Untuk juadah berbuka petang ini, aku masak Mee Rebus Special. Aku namakan special kerana semua ada didalamnya...udang, daging, fish cake, telur rebus, tomato dadu, sayur sawi, hirisan lada, bawang goreng, daun sup dan rasanya yang sedap membuatkan aku jadi lupa pada diet ku seketika....huhu..alamat bertambah bulat ler aku nih.....Kalau nak kan resepi...nanti akan aku kongsikan.....sekarang jamu mata dulu dengan melihat gambar Mee Rebus Special yang aku sediakan. Mee Rebus ini memang tak menghampakan....sedap...berkhasiat dan mengenyangkan. Malam nih tak akan makan apa-apa lagi....dan untuk sahur besok hanya akan minum segelas susu soya suam dan kurma 3 biji.

Bahan-bahannya :
500 gram mee kuning dicelur
sedikit daging yang telah dihiris
15 ekor udang bersaiz sedang direbus dan amik air rebusan udang itu
2 tangkai daun sup yang dihiris halus
Sedikit bawang goreng
5 biji cili merah dihiris
3 keping tauhu goreng
2 biji telur rebus
2 biji limau nipis
1 biji tomato masak dipotong dadu
sayur sawi yang dicelur
3 keping fish cake dihiris
garam
gula
serbuk perasa
minyak masak

Bahan Kuah:
4 - 5 biji keledek direbus dan dilecekkan
2 - 3 biji ubi kentang direbus dan dilecekkan
2 sudu besar cili boh
2 sudu besar taucu
sedikit udang kering
6 ulas bawang putih
4 biji bawang merah
1 batang serai
Sedikit halia

Cara Memasaknya :
Blend bawang putih, serai dan halia. Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumiskan bahan yang telah diblend dan cili boh hingga garing. Masukkan udang kering, dan taucu. Masukkan daging dan tomato yang telah dipotong dadu. Masak selama 2 minit. Kemudian, masukkan keledek dan kentang yang telah dilecek. Masukkan air rebusan udang mengikut kepekatan yang diinginkan. Campurkan fish cake yang telah dihiris dan akhir sekali udang. Rasalah garam, gula dan serbuk perasa. Biarkan hingga kuah mendidih. Matikan api, angkat dan bolehlah dihidangkan. Masukkan mee ke dalam mangkuk. Bubuh tauhu goreng, cili merah, daun sup, telur rebus. Tuangkan kuah mee rebus dan taburkan bawang goreng. Hidang bersama hirisan limau nipis. Bolehlah menikmati Mee Rebus Special.


Mee Rebus Special