Wednesday, September 8, 2010

Andai hidup ini banyak pilihan.....

     Alangkah baiknya andai hidup ini di suakan dengan berbagai-bagai pilihan yang mana setiap satunya menjanjikan kebahagiaan di akhir cerita seperti menonton sebuah cerekarama dikaca television.  Tentu kita tidak akan teragak-agak untuk memilih arah mana yang akan kita lalui kerana kita pasti disetiap pengakhirnya telah menanti kebahagiaan sebagai ending cerita.

Menjalinkan perhubungan memang sesuatu yang sangat di impikan oleh semua orang terutamanya kaum wanita.  Siapa yang tidak ingin disayangi, dikasihi dan dicintai...??  Aku yakin semua orang mahu merasakan kebahagiaan itu..kerana cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi jernih, sakit menjadi sembuh, derita menjadi nikmat dan kemarahan bertukar rahmat.
  
Begitulah saktinya kuasa cinta tapi mengapa masih ramai yang tidak dapat merasakan erti sebenarnya yang dinamakan cinta....kerana rasa cinta selari hadirnya dengan rasa cemburu.  Tidak dapat dinafikan, bila kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa dibayangi oleh rasa cemburu dan curiga pada dirinya apa lagi bila dia pernah memiliki masa lalu yang sangat bermakna dan terlalu sukar untuk dia lupakan.  Aku percaya setiap orang punya cara yang berbeza untuk memperlihatkan kasih sayang pada pasangannya.  Ada jenis yang sangat memperhatikan, ada jenis yang acuh tak acuh dan ada jenis yang kuat kontrol  Bagi pandangan ku apa pun sikap yang kita tunjukkan pada pasangan kita itu.....itu adalah salah satu cara untuk kita menunjukkan yang kita sangat menyayangi dan menghargai pasangan kita.
  
Bila kita mencintai seseorang, perasaan kita juga akan menjadi sangat sensitif...mudah tersinggung...mudah terasa dan mudah berjauh hati.  Agaknya bila seseorang dah jatuh cinta, jiwa juga akan jadi semakin halus.  Lebih perihatin dan lebih fokus.  Cinta sesungguhnya dapat mengubah kehidupan seseorang kearah kebaikan dan juga sebaliknya sekiranya salah digunakan.  Hargailah rasa cinta dan kasih sayang yang wujud dalam diri kita.  Belajar menghargai insyallah kau juga akan dihargai.  Aku ingin mengongsikan serangkai kata-kata untuk renungan kita semua :

Orang yang terkuat bukanlah orang yang selalu menang dalam segala hal......Tetapi mereka yang tetap tabah ketika mereka jatuh...Entah bagaimana, dalam perjalanan kehidupan kita...Kita akan belajar tentang diri kita sendiri dan suatu saat kita akan menyadari bahawa penyesalan tidak seharusnya hadir dalam hidup ini dan sesungguhnya penghargaan abadi atas pilihan pilihan kehidupan yang telah kita buat yang seharusnya ada di dalam hidup ini...dan apabila kita hendak mengatakan sesuatu, renunglah mata di cermin dan lihatlah kedalam mata itu...di situ akan terpancar seluruh isihati...dan kebenaran akan terlihat disitu...
Baca dan renungkanlah ....

Dalam kehijauan suasana