Wednesday, January 16, 2008

ERTI SEBUAH KESETIAAN

MASIH ADAKAH YANG DINAMAKAN CINTA
BILA KASIH SAYANG KEHILANGAN MAKNA

Dua baris ayat dalam Lagu Ebiet G Ade ini amat menyentuh naluri kewanitaanku. Kata-kata yang sangat puitis tetapi dalam pengertiannya. Apa sebenarnya yang dikatakan CINTA. Hingga kesaat ini aku masih belum dapat mengupas maksudnya. Apa yang aku tahu CINTA ialah satu perasaan yang hadir bila kita terlalu menyayangi dan mengasihi sesorang. Dan apakah pula KASIH SAYANG..?? Mengapa KASIH SAYANG boleh kehilangan makna..?? Benarkah CINTA dan KASIH SAYANG dua definasi yang berbeza untuk mengambarkan perasaan suka kita terhadap seseorang atau sesuatu.

Bila dua perkataan ini kita gunakan dalam konteks perhubungan di antara dua insan, akan lahir lagi satu perkataan yang akan menghubungkan situasi ini iaitu...KESETIAAN. Apa yang ingin aku sentuh di sini ialah berapakah harga sebuah kesetiaan...?? Terlalu mahalkah sampai orang tidak mampu untuk mengimplementasikannya dalam kehidupan atau lebih sesuai dalam sesebuah perhubungan....??

Hingga kini aku masih tercari-cari erti sebuah kesetiaan..?? Kita mudah untuk mengatakan kita sayang seseorang...cinta seseorang tapi mampukah kita untuk setia...?? Mengapa kita boleh mencipta rasa CINTA dan KASIH SAYANG...tetapi tidak KESETIAAN..?? Susah sangatkah untuk setia....

Apalah mahumu kasih, kau pilih diriku di dalam hidupmu
Nyatanya ku lihat ini, tak bisa kau coba untuk setia
Sudah cukuplah sudah, ku memberikan waktu
Kau selalu tak bisa mencoba untuk setia...
Yang selalu kuinginkan, yang selalu ku nanti
Kau coba untuk mengerti, apalah arti mencinta
Dan harus kau sadari, bila ingin bersamaku
Jangan coba kau ingkari, cobalah untuk setia...
Masihkah aku diinginkan, masihkah aku didambakan
Masihkah ada waktu untukmu bersamamu, akankah ku jalani hidup...
Dan harus kau sadari, bila ingin bersamaku
Jangan coba kau ingkari, cobalah untuk setia...

Renungilah kata-kata yang terdapat dalam bait-bait lagu Kris Dayanti "COBALAH UNTUK SETIA"

Terlalu mudah untuk difahami maksudnya. Bila kita mencintai seseorang...rasa kesetiaan harus ada. Kesetiaan itu sesuatu rasa yang lahir dari batin. Bila sayang dan cinta sudah berpadu menjadi satu...kesetiaan akan lahir dengan sendirinya. 

Kesetiaan bagiku adalah satu pengabdian...rasa taat dan patuh...fokus dan rasa tidak ingin membahagi cinta yang ada pada orang lain.

Love is not about finding a right person but creating a right relationship...its not about how much love u have in the beginning but how much love u can build till the end. 

Kata-kata yang sangat dalam maknanya. Indah tapi adakah kita memahami ertinya..?? Aku seorang yang amat mementingkan rasa setia dalam perhubungan sesama insan atau pada kehidupan. Cinta yang ada hanya layak untuk ku persembahkan pada insan yang tahu menghargai diriku sekali gus insan yang memiliki rasa setia. Mengapakah sampai saat ini belum aku temui insan yang memiliki rasa cinta yang luhur dan murni terhadap ku. Bagi ku rasa setia hanya akan wujud bila kita dapat menerima seorang itu apa adanya. Menerima buruk dan baiknya menjadikan dia lengkap untuk disayangi.

Kita ada di dunia bukan untuk mencari seseorang yang sempurna untuk dicintai. TETAPI.... untuk belajar mencintai orang yang tidak sempurna, dengan cara yang sempurna....

Bahkan ketika kita menyadari bahawa masih banyak orang lain yang lebih menarik, lebih pandai, lebih kaya daripada pasangan kita dan tetap memilih untuk mencintainya.... 
Itulah pilihan dan kesetiaan. Kata-kata ini memberi makna yang sangat mendalam pada diriku. Renungkanlah kata-kata ini dan hayatilah erti di sebaliknya. Aku yakin kita akan temui jawapannya walau dalam bentuk yang berbeza.