Sunday, January 16, 2011

10 tips menjadi pasangan lebih baik

1.Realistiklah terhadap satu sama lain
Janganlah mencuba untuk mengubah pasangan anda menjadi seseorang yang anda inginkan. Hadapi kenyataan. Janganlah harapkan pasangan anda jadi Angelina Jolie ataupun Brad Pitt. Cintai pasangan anda apa adanya. Ada sesuatu yang lebih yang dimiliki oleh pasangan anda yang tak dimiliki oleh siapa pun di dunia ini! 

2.Selalu berbincang secara terbuka namun tetap dengan rasa hormat 
Lelaki selalunya lebih memilih untuk diam ketika berhadapan dengan masalah berbanding dengan wanita yang mahukan kepastian dan penyelesaian ketika memecahkan masalah. Janganlah membuat penilaian sendiri mengenai perasaan pasangan anda. Belajarlah untuk meluahkan perasaan anda dengan tepat sehingga pasangan anda menjadi makin mudah memahami ketika anda marah, terluka, tersinggung ataupun bahagia. Wanita inginkan agar Lelaki dapat menerangkan apa sebenarnya kehendak mereka. Sedangkan lelaki pula menginginkan wanita mencari sendiri apa penyebabnya. Jika anda berhenti berkomunikasi dari hati ke hati itulah awal dari sebuah perpisahan.

3.Lakukan sesuatu yang menarik bersama 
Carilah sesuatu yang boleh anda lakukan bersama pasangan anda. Anda boleh berjoging berdua ataupun melakukan suatu hobi yang menjadi kegemaran anda bersama seperti menonton wayang atau pergi bersiar-siar . Nikmati ketika melakukan hal itu atau jalan berpegangan tangan di mall seperti ketika masih bercinta. Berhati-hatilah jika anda lebih suka menghabiskan lebih banyak waktu dengan sahabat anda daripada dengan pasangan anda. Itu sebuah tanda yang kurang baik. 

4.Jangan terlalu perfectionist (Mementingkan kesempurnaan) 
Belajarlah untuk menerima apa yang dilakukan oleh pasangan anda walaupun itu hanyalah separuh dari yang anda ingin dia lakukan. Seringkali kita menuntut pasangan kita untuk selalu melakukan perkara-perkara yang penuh dengan kesempurnaan. Belajarlah untuk menerima bahawa dalam sesebuah perhubungan ada beberapa hal dimana kita harus saling memberi dan menerima (give & take). 

5.Tunjukkan rasa cinta anda 
Berikan kejutan dengan menghadiahkan sejambak bunga kesukaan isteri anda. Hadiahkan cokelat atau makan malam romantis berdua atau apa pun yang dia sukai. Bagi wanita pula, cubalah manjakan pasangan anda dengan memasakkan makanan kegemarannya atau berikan kejutan dengan menghadiahkan puisi-puisi cinta atau sesuatu yang dia inginkan tetapi belum sempat dibeli. Ada 5 jenis bahasa cinta dimana salah satu adalah bahasa cinta dominan kita. Kelima-limanya adalah sentuhan fizikal, kata-kata pendorong, masa berkualiti, layanan dan hadiah. Menunjukkan perhatian pada orang yang kita sayang merupakan satu kebahagiaan untuk si dia. 

6.Saling menghargai dan menghormati satu sama lain 
Mencintai adalah menghargai perasaan satu sama lain dan sentiasa peka terhadap perasaan pasangan kita. Elakkan dari menyinggung perasaan pasangan kita. Mungkin kita beranggapan apa yang kita buat itu seperti menegur atau bergurau hanya perkara kecil tapi bagi pasangan kita cukup untuk membuat dia berjauh hati dan tersinggung. 

7.Kuburlah masa lalu 
Berhentilah mengungkit-ungkit masa lalu yang negatif. Tak ada seorang pun yang ingin diingatkan tentang segala sesuatu yang membuatnya merasa malu. Apapun yang sudah terjadi biarlah berlalu. Hidup untuk hari ini dan hari esok. Semalam adalah sejarah. 

8.Hilangkan rasa cemburu
Setiap dari kita memiliki rasa cemburu dan rasa takut disisihkan oleh pasangan dalam sesebuah perhubungan. Cemburu seperti racun yang secara perlahan akan merosakkan sesebuah perhubungan. Percayalah pada pasangan anda. Mencintai adalah memiliki rasa percaya pada pasangan. 

9.Jaga komitmen satu sama lain 
Janganlah suka mungkir janji. Menjaga kepercayaan, kesetiaan dan saling menghormati adalah bentuk komitmen dari sebuah perhubungan yang sihat. Jika pasangan kita mulai merasakan bahwa kita sudah tidak mementingkan dirinya, bersedialah untuk memujuk dan jelaskan tentang perasaan anda terhadapnya. Dalam sesebuah perhubungan kita harus banyak berkomunikasi bukan sekadar mendiamkan diri dan mengharapkan semuanya akan normal kembali. 

10.Jujurlah
Jujurlah pada pasangan anda. Maksud dari kejujuran di sini adalah kejujuran untuk mengungkapkan perasaan terdalam kita. Jika merasa marah katakan bahawa kita sedang merasa marah. Jika merasa terluka katakan bahwa kita merasa terluka. Sampaikan dalam keadaan yang tenang agar pasangan kita memahami bahawa ada yang harus diperbetulkan dalam perhubungan ini. Mencintai adalah tentang menjadi jujur pada diri sendiri dan pasangan. Sayangi dan cintailah pasangan anda seolah-olah itulah cinta pertama dan terakhir anda didunia ini.