Thursday, May 17, 2012

Jenjalan ke Putrajaya

Hari nih seorang kawan baikku juga menyambut Hari Ulangtahunnya.  Sempena  hari jadinya hari ini, dia mengambil cuti khas untuk merayakannya  bersama ku. Sempatlah kami makan tengahari bersama d Restoran Ayam Kampung d Bangi.  Sebenarnya kami x der perancangan pun nak ke mana, nak tengok wayang kami x minat.  Nak ke Sunway Lagoon cuaca panas terik so akhirnya kami mengambil keputusan untuk ke Putrajaya untuk mengambil gambar sambil berjalan-jalan.  Kami menghabiskan masa d Taman Botani untuk melihat tasik dan lanskap yang terdapat d sana.  Sedang asyik memerhati    lanskap d sekitar taman tu, kawan ku mencuit lenganku dan menunjukkan seekor biawak tengah merayap dengan perlahan d antara pokok-pokok bunga d situ, mengenangkan aku pada seseorang yang sangat-sangat takutkan biawak.  Aku tersenyum sendiri mengenangkan kenangan-kenangan lucu aku bersama dia bila terserempak dengan biawak atau iguana. Ternyata kenangan-kenangan itulah yang sering membuatkan aku tersenyum dan ketawa.  Ahhh.....lupakanlah kenangan lalu aku tu.....kita balik ke cerita aku sekarang plak nih.  Aku memang suka mengabadikan gambar-gambar pemandangan sesuatu tempat dan dia dengan sabar menunggu aku yang sibuk snap sana snap sini.  Sempatlah juga kami menunaikan solat zohor d Masjid Putrajaya yang tersergam indah itu.  Ada satu kisah lucu yang aku nak kongsikan bersama korang sewaktu aku sibuk amik gambar kat Dataran Putrajaya tu.  Adalah dua orang awek nih sedang sibuk bergambar-gambar kemudian mereka meminta tolong pada kami untuk mengambil gambar mereka. 

Lady : Miss....can you please take our picture (katanya sambil menyerahkan kameranya pada aku)

Aku : Ok....no problem (so aku pun snap ler gambar dia dengan kawan dia)

Lady : One more please....Can you please take that building to be our picture back ground (katanya minta aku snapkan gambar dia berlatar belakangkan Pusat Pentadbiran Putrajaya) Actually Where r u from....?
Aku : Oh I'm from Sabah, how about u.....Where r u from...Miss...?? (Aku bertanya dengan ramah)
Lady : I'm from KL....
Aku : (cakap dalam hati : Hampeeehhhhhh tul berabuk aku speaking London...rupanya dia dr KL jer.....adoyaiiiiii.....) kawan aku gelak sakit perutttt.....!@#$%^&* lepas tu boleh pulak dia cakap melayu dengan aku.  Hahaha.....terkena sudah.....

Disini aku uploadkan gambar-gambar yang aku dan dia snap.  Memang da lama aku teringin untuk bergambar d Putrajaya tapi selalu tidak berkesempatan.  Beberapa kali datang ke Putrajaya tetapi tidak berkesempatan untuk mengabadikan kenangan dalam bentuk gambar.  Alhamdulillah, kunjungan ku  kali ini d temani oleh seorang insan yang sudi membawa aku kesana dan dengan rela hati menjadi tukang amik gambar.  Thanx....sayang awak.
Aku suka suasana nih...redup
Aku suka tengok bunga nih walau aku x tahu namanya
Tasik Putrajaya pandangan dari Taman Botani
Jeti untuk cruise Putrajaya singgah agaknya
Suasana redup dan dingin
memula nak ambik pict tebuan....tp da terbang
Pokok yang tumbuh d pinggir tasik
satu lagi lanskap yang indah
Macam pokok mengkuang
sempat posing 
teringat Bukit Cina d Melaka
Nak gak mendaki tapi panas terik weh....
Pokok Orkid
kan....rajinnya mengatur kulit kerang sepanjang anak tangga
lagi satu pandangan yang cantik
dalam masjid Putrajaya
Ruang solat untuk wanita
masih dalam ruangan wanita
cantikkan lampu tu??
Warna bunganya yang kuning menambat hatiku
aku suka sangat dengan pemandangan nih
sangat2 menenangkan aku
how nice kalau aku bole tinggal d sini....hehehe....
posing berlatar belakangkan tasik
Menunaikan solat  Zohor d Masjid Putrajaya
Bangga menjadi anak Malaysia
Masjid Putrajaya yang indah
Cantikkan..??
Bangga melihat pembangunan d negara kita
Menghilangkan dahaga dgn REVIVE
Tumbuhan yg terdapat d TAMAN BOTANI
landskap d Taman Botani
Pemandangan d seberang tasik Putrajaya
Masjid Putrajaya yang indah & megah
ini pon aku snap jugak...adoiiii.....
Terkesima menatap cincin batu Mani Gajah kepunyaannya