Sunday, November 7, 2010

Jom stimbot



06/11/2010 ~ Semalam hari sabtu...aku tak masak...rasa bosan asyik nak makan nasi...dan lauk, nak makan kat luar mcm tak der mood jer.....lagi pun langit mendung macam nak ujan lebat jer.... Tetiba teringin pulak nak makan stimbot tapi malas nak keluar rumah.  Lagi pun aku nak menonton cerekarama malam tu...Aku Bukan Andalusia, lakonan Erma Fatimah & Rahim Razali.  So aku keluar ler kejap bersama tamu aku g tesco dan beli ler apa yang patut untuk masak stimbot.  Memandangkan aku tak der periuk stimbot......aku pun menggunakan periuk nasi karan jer untuk menjerang kuah sup stimbot.  Untuk buat supnya aku rebus tulang ayam dan campurkan dengan serbuk pati ikan bilis dan celery.  Jangan lupa bubuh sedikit minyak bijan.  Hasilnya walaaa.....memang tak mengecewakan bahkan tamu aku pun puji rasa kuah stimbot yang aku masak sama macam yang kami makan kat restoran stimbot. Tamu aku nih memang cerewet sedikit pasal rasa makanan.....kalau tak sedap, dia akan komen depan-depan...tapi bila sedap....dia akan puji berulang kali.....untuk sesi stimbot kali nih, dia bagi aku 5 bintang....full marks tu....

Akhir sekali, Air kelapa pandan sebagai dessert...actually gambar nih aku amik kat google jer...Kelapa pandan yang aku beli tak sempat nak amik gambar da abes kena bedal....Kelapa pandan tu aku campur dengan biji selasih perasa rose....sedapppp.....dan nyaman.  Sejuk siot jer bila lalu kat tekak.
Syukur alhamdulillah mission accomplished.....lain kali bole masak-masak stimbot lagi......ngeeee......

Jom kita tengok gambar-gambar yang sempat di ambil masa sesi masak-memasak stimbot tu....

di antara bahan-bahannya
sotong kembang

sayur & cendawan inoki
lada kicap limau....pencicah yang sedap
bahan-bahan seafood
tadaaaa....
Air kelapa pandan