Monday, November 22, 2010

Alahai sayang cucu nenda nih....

"Assalamualaikum nenda....nenda apa khabar...?? Mira rindu sama nenda...." suara serak-serak basah cucu ku Nur Iman Amira yang baru berusia 3 tahun 11 bulan menyapa aku di talian.  Air mata ku tergenang kerana sayu mendengarkan kata-katanya.  "Waalaikumsalam...Iman apa khabar..??" sapa ku sambil menahan sebak.  Aku membahasakan dia Iman tapi memandangkan hanya aku seorang saja yang memanggil dia Iman, sedangkan baba dan mamanya memanggil dia Mira, jadi dia da terbiasa membahasakan dirinya Mira.  "Bagus....tapi Mira rindu nenda laa...." Aku pon sangat merindui cucu sulung ku ini.  "Nanti Iman datang KL sama baba, mama & baby aleesya ya....datang jumpa nenda" "o.k...tapi nenda belikan Mira patung barbie yah...." lancar jer dia menyebut barbie...aku tergelak.  Demikian ler tadi sedikit petikan diantara perbualan aku dengan cucu ku yang berada kat Sabah.  Rindu sangat kat dia.  Tentu dia da bertambah tinggi dan bertambah comel.  Masa aku tinggalkan dia usia dia baru 2 tahun lebih, cakap pon belum lancar tapi sekarang percakapannya da jelas dan dia seorang budak yang sangat bijak.  Campuran 2 jenis darah yang mengalir dalam tubuhnya menjadikan dia seorang anak yang comel.  Mamanya berasal dari Negara Filipina dan berbangsa Visaya dan babanya iaitu anak kandungku berdarah Tidung (dari sebelah abahnya dan Bajau Brunei dari sebelah aku).  Iman       memang cerdik dan petah bercakap.  Sementara cucu aku yang kedua pulak, Nur Amira Aleesya da berusia 6 bulan.  Menurut anak dan menantu ku, rupa Aleesya mirip dengan wajah ku sewaktu aku masih kecil (berdasarkan photo-photo aku yang mereka lihat di rumah arwah kakak ku).  Tentu sekarang Aleesya da pandai duduk atau mula nak merangkak.  Tak sabar nak jumpa dorang berdua nih...

Tuhan aku pohon pada mu, berikan aku kesempatan agar dapat bertemu dengan cucu-cucu ku ini.  Rindu sangat nak peluk dan cium Iman & Aleesya.  Lindungilah mereka dari segala kejahatan dan malapetaka.  Jadikan mereka anak-anak yang baik dan solehah.
Counting days nak jumpa Iman & Aleesya.


Aleesya da pandai ketawa
Belahan jiwa nenda