Thursday, November 25, 2010

Ketam Masak Lemak

Hari nih sebenarnya aku nak tulis tentang Kursus AKRAB yang aku ikuti selama 2 hari tapi bila terbaca kat Shoutbox, adik angkat aku Shizan nak aku kongsi resepi masakan....aduyaaiiii sayangku izan....lately...kakak angkat ko nih da malas nak main masak-masak....tapi ko langkah kanan ari nih...balik jer dari Kursus AKRAB, aku singgah Mydin untuk beli barang dapur...dan aku ternampak ketam....jeng..jeng...jeng...my favorite masa kat Sabah coz kat sana...ketam murah giler.....kat Semenanjung nih...aduyaiiii...sekilo RM20 ++....tapi kerana keinginan yang da melampau (macam lain jer bunyiknyee) aku pon beli ler ketam tu 2 ekor....sekali timbang....harganya RM9.80.....ermmmm......kalau kat Tawau bole beli ketam sekilo atau 2 kilo dengan harga nih.....tapi terkenang kata kawan-kawan kat pejabat, kalau asyik membandingkan harga Sabah dengan Semenanjung...sampai bila pon tak akan dapat makan...yer laa kan...dok asyik membandingkan harga sana murah sini mahal....hehehe...so kita sambung cerita....selain beli ketam, aku juga beli nenas....jeng..jeng..jeng...bila sampai rumah aku terus ke dapur dan mula membersihkan ketam dan nenas....dan terciptalah resepi aku malam ini......


KETAM MASAK LEMAK 
Bahan-bahannya :
2 ekor ketam 
2 batang serai
sebiji kecil nenas yang masak, bersihkan dan potong ikut suka
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
3 biji bawang putih
5 sm kunyit
4 sm halia
2 biji cili merah
asam keping 2 keping
garam
bahan perasa
minyak makan
sedikit lada putih
2 cawan santan


cara-caranya menyediakannya :
Bawang merah, bawang putih, halia, kunyit, cili merah ditumbuk hingga lumat.  Dalam periuk masukkan santan cair, bahan-bahan yang telah ditumbuk lumat, nenas, asam keping dan serai.  Didihkan di api yang sederhana dan bila mendidih kecilkan api dan masukkan ketam bila ketam telah bertukar warna, masukkan santan pekat dan rasa asam garamnya.  Masukkan serbuk lada putih dan biarkan mendidih.  Matikan api dan boleh lah dihidangkan.

Ketam masak lemak bersama nenas