Wednesday, December 22, 2010

Tabah setabah karang di lautan

"Hidup terbina antara pahit dan manis. Kalau selalu sahaja pahit, hati akan menjadi rawan dan kalau sentiasa manis, hati akan menjadi bosan " [Hamka]

Serangkap kata-kata ini begitu memberkas dalam jiwaku.  Terlalu ringkas tetapi penuh dengan makna-makna yang tersirat.  Dalam kita melalui jalur-jalur kehidupan ini, sering kita mengharapkan laluan-laluan yang akan kita jejaki penuh dengan keindahan....tapi harus kita sadari bahawa tak semua jalan yang akan kita lewati menjanjikan kita keindahan atau ketenangan.  Akan banyak jalan-jalan yang akan membuatkan kaki kita terguris oleh duri atau terhiris oleh lalang-lalang yang tajam.  

Dalam mengharungi detik-detik yang menghampiri kepenghujungnya ini......aku masih menyimpan harapan agar dihujung jalan nanti, akan ada tangan yang sudi menyambut ku dari jatuh....yang akan sudi mengubati luka-luka yang mengalirkan darah dan airmata....

Terkadang...aku mengharapkan yang hidup ini sebenarnya sebuah mimpi....bila aku terjaga...semua kedukaan...semua kelukaan sebenarnya hanya permainan tidur.....aku mengharapkan disaat aku membuka mata.....terpamir wajah-wajah yang aku kasihi...
yang aku rindui....wajah-wajah yang pernah aku sisihkan suatu ketika dulu kerana terlalu menurutkan kata hati.....

Ternyata apa yang aku kejar selama ini hanyalah fantasi....
yang tak mungkin akan menjadi realiti.....
kini aku kembali pada fitrah asalku....
menjalani kehidupan meneruskan perjuangan....
mengenggam sebuah harapan....
kerana aku pasti....
diakhir pencarian ku ini....
masih ada yang dinamakan kebahagiaan.........