Friday, December 10, 2010

Cerita tentang kesetiaan & kasih sayang


Kali ini aku ingin kongsikan satu kisah yang menyayat hati....

Walau tanpa kata-kata atau bicara yang indah namun tetap membuatkan hati tersentuh saat menatap gambar-gambar ini.
Mengisahkan tentang kesetiaan seekor burung terhadap pasangannya.  Walau pun hanya sekadar seekor burung namun tetap mengerti erti kasih sayang pada pasangannya walau  maut memisahkan.

Kisah Nyata Kesetiaan Burung Dara


Burung betina ini telah melanggar cermin sebuah kereta akibat terbang terlalu rendah.   Burung ini gugur kebumi dan mengalami kepak yang patah dan cedera.   Burung jantan sanggup membawakan makanan untuk pasangannya dengan penuh rasa kasih sayang kerana pasangannya sudah tak berdaya untuk terbang.


Kisah Nyata Kesetiaan Burung Dara

Saat burung jantan datang untuk membawakan makanan, burung  betina telah mati.  Burung jantan cuba untuk menggerakkan tubuh pasangannya seolah-olah ingin membangunkannya.

Kisah Nyata Kesetiaan Burung Dara

Bila menyedari yang  burung betina telah tiada, burung jantan berkicau sedih seolah-olah merintih.

Kisah Nyata Kesetiaan Burung Dara

Burung jantan tetap tak berganjak dari  jasad pasangannya, berkicau dengan sedih menangisi dan meratapi kepergian pasangannya.


Kisah Nyata Kesetiaan Burung Dara

Tetap berdiri di samping jasad pasangannya dengan penuh kesedihan dan dukacita.


Kisah Nyata Kesetiaan Burung Dara

Air mata ku berlinang menyaksikan gambar tanpa suara dan tanpa kata-kata ini.  Walau hanya sekadar gambar yang kaku namun cukup membuat hati tersentuh pilu.  Betapa binatang pun tahu apa erti kehilangan dan kematian.  Walau menangis tanpa air mata dan suara......namun cukup menggambarkan betapa burung jantan ini berduka atas kehilangan pasangan hidupnya.  Hargailah orang yang kita sayangi selagi mereka masih ada....kerana bila mereka telah meninggalkan kita, walau menangis air mata darah pun tak akan mungkin dapat mengembalikan mereka kepada kita.