Sunday, March 6, 2011

Aku bangga jadi urang SABAH

Entah kenapa ari nih tiba-tiba aku rindu plak mo cakap bahasa Sabah....iyalah aku sudah menetap d Melaka setahun lebih dan selama itulah aku suda ndak bercakap bahasa Sabah melainkan kalau ada keluarga atau kawan2 dr Sabah yang call atau yang datang Ke Melaka.  Betulkan bilang urang walau d mana kita berada....tetap juga tempat asal kita tu jadi ingatan.  Tetap d rindu.  Walau d mana aku berada....bagi aku Sabah tetap terbaik...tetap d ati dan tetap menjadi pujaan.....hehehe.... Mungkin betul bilang urang d mana tembuni kita d tanam...d situlah ingatan kita.  Aku bangga jadi anak Sabah....bangga dengan kepelbagaian etnik yang terdapat d Sabah.  Rindu sama makanan-makanan tradisional yang ada d sana macam jaruk bambangan...nasi kuning ayam.....buah belunu, tarap....ikan basung, ketam, udang....kuih penjaram, kuih jala, kuih sarang semut....ermmmm....paling aku rindu ikan basung masak ampap.....makan sama ambuyat.....yang terbaikkkkk....tiba-tiba rindu  pulak mahu balik Sabah.....uwaaaa........
Nasi Kuning Ayam
Mangga Wani
Ikan basung ampap

Ambuyat

Jaruk bambangan
Buah tarap

Belunu

Penjaram